Rätt person på rätt plats

Att driva ett företag är en komplicerad sak, det är många pusselbitar som ska passa för att helheten ska fungera. En av de viktiga delarna är att ha rätt anställda och att rätt personer sitter på rätt position.

Tom stol?

Har ni en tom stol på företaget gynnas ni inte av att försöka dela upp arbetsuppgifterna mellan er. En tom stol behöver fyllas, inte delas på en hel avdelning. För chefer och experter finns det interimschefer att hyra. Det är helt enkelt personer med erfarenhet av chefsyrket inom en viss position som ni hyr in tills ni hittar någon ny att fylla stolen. Det är till exempel svårt för personer inom försäljning eller it-anställda att tackla rollen som IT-chef. Då behöver ni hjälp att hitta en kunnig person som håller i trådarna medan ni söker efter en ersättare. Det spelar ingen roll vad företaget har för huvudsaklig riktning, om det så är IT-tjänster eller uthyrning av maskiner, det går inte att lämna nyckelroller tomma utan att hela företaget påverkas.

Befordra eller inte?

Många företag väljer att internrekrytera och befordra sina anställda till andra uppgifter och positioner. Det är bra att de anställda får växa och utvecklas i sin karriär, det vill nog de flesta. Men ibland kan det bli fel. En person kan vara riktigt bra på sitt jobb men har inte kunskaperna för att agera chef. En befordran till chef är oftast ett sätt för företag att tacka en god anställd och belöna gott arbete. Men får personen ingen hjälp att hitta sig i sin nya roll kan det bli katastrof. Detsamma gäller att ta en duktig arbetare från en arbetsgift till en annan. Det gäller att cheferna utvärderar den anställdes kunskaper och ser om hen har vad som krävs för att leda ett team. Annars kanske ni kan belöna och uppmuntra på andra sätt eller erbjuda den anställde att gå en kurs i ledarskap.